ВИЗНАЧЕННЯ ПОНЯТТЯ «ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ» ТА ЙОГО МІСЦЕ У СИСТЕМІ ЦИВІЛЬНОГО ЗАКОНОДАВСТВА УКРАЇНИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/galician_studies/law-2024-6-2Ключові слова:
штучний інтелект, правове регулювання, цивільне право, Європейський Союз, об’єкти цивільних правовідносин, правосуб’єктність, міжнародний досвідАнотація
Метою статті є дослідження світового досвіду правового регулювання штучного інтелекту (ШІ) та визначення його правового статусу в контексті цивільного права України. Автори аналізують різні підходи до регулювання ШІ, розглядаючи його як можливий об’єкт чи суб’єкт правовідносин, та оцінюють доцільність впровадження європейського законодавства в українську правову систему. Дослідження базується на порівняльному аналізі міжнародного та національного законодавства щодо ШІ. Використано методи аналізу нормативно-правових актів, узагальнення наукових джерел, а також системний підхід для оцінки правових підходів до регулювання ШІ. Особлива увага приділяється нещодавно ухваленому Закону про штучний інтелект Європейського Союзу (AI Act) та його можливому впливу на українське законодавство. У статті здійснено комплексний аналіз сучасних підходів до правового регулювання ШІ у різних країнах світу, зокрема в Китаї, Сінгапурі, Канаді, США та ЄС. Запропоновано аргументовану позицію щодо віднесення ШІ до об’єктів цивільних правовідносин в українському законодавстві, враховуючи його технічні характеристики та відсутність правосуб’єктності. Автори також підкреслюють необхідність адаптації європейського досвіду для забезпечення інтеграції України в європейський правовий простір. Штучний інтелект наразі не має чітко визначеної дефініції у законодавстві, що ускладнює його правове регулювання. Враховуючи відсутність у ШІ складу правосуб’єктності та його технічні ознаки, найбільш доцільним є його віднесення до об’єктів цивільних правовідносин. Для ефективного регулювання ШІ в Україні рекомендується перейняти правові норми Європейського Союзу, що сприятиме інтеграції українських технологічних проектів до європейського ринку та забезпечить захист прав фізичних та юридичних осіб.
Посилання
Баранов О.А. Визначення терміну «штучний інтелект». Інформація і право. 1(44)/2023. С. 32–49. https://doi.org/10.37750/2616-6798.2023.1(44).287537.
Lenardon J. The regulation of artificial intelligence. Tilburg University. 2017. URL: https://arno.uvt.nl/show.cgi?fid=142832.
European Commission. 2018. A definition of Artificial Intelligence: main capabilities and scientific disciplines. Report High-Level Expert Group on Artificial Intelligence. URL: https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/library/definition-artificial-intelligence-main-capabilities-and-scientific-disciplines.
Intelligence artificielle: définition et utilisation. URL: https://www.europarl.europa.eu/news/fr/headlines/society/20200827STO85804/intelligence-artificielle-definition-et-utilisation.
Про схвалення Концепції розвитку штучного інтелекту в Україні: Розпорядження КМУ від 02.12.20 р. № 1556-р. URL:
Organisation for Economic Co-operation and Development, Recommendation of the Council on Artificial Intelligence, OECD/LEGAL/0449. 22/05/2019. URL: https://legalinstruments.oecd.org/en/instruments/OECD-LEGAL-0449.
Штучний інтелект в дронах українського виробництва: Мінстратегпром та Helsing підписали меморандум про взаєморозуміння. URL: https://www.kmu.gov.ua/news/shtuchnyi-intelekt-v-dronakh-ukrainskoho-vyrobnytstvaminstratehprom-ta-helsing-pidpysaly-memorandum-pro-vzaiemorozuminnia .
Черненко О. Проблеми правового регулювання технологій штучного інтелекту. Приватне право і підприємництво. 2024. Вип. 24. С. 106–112. https://doi.org/10.32849/2409-9201.2024.24.14.
Ye Josh. China issues draft guidelines for standardising AI industry. 2024. Retrieved from https://www.reuters.com/technology/china-issues-draft-guidelines-standardising-ai-industry-2024-01-17.
National Artificial Intelligence Strategy. URL: https://www.smartnation.gov.sg/initiatives/artificial-intelligence/.
Artificial Intelligence Act. A9-0188/2023. URL: https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/TA-9-2024-0138_EN.html.
Artificial Intelligence Act: MEPs adopt landmark law. News. European Parliament. URL: https://www.europarl.europa.eu/news/en/press-room/20231206IPR15699/artificial-intelligence-act-deal-on-comprehensive-rules-fortrustworthy-ai.
Баранов О. Трансформація правових систем – засаднича умова сталого розвитку. Інформація і право. 2023. № 2(45). С. 9–32. URL: http://il.ippi.org.ua/article/view/282312.
Стефанчук М.О. Теоретичні засади цивільної правосуб’єктності фізичних осіб та особливості її здійснення: автореф. дис. д.ю.н.: 12.00.03. Київ, 2020. С. 6. URL: file:///C:/Users/PC/Downloads/autoreferat-aref.doc.pdf.
Civil Law Rules on Robotics. European Parliament resolution of 16 February 2017 with recommendations to the Commission on Civil Law Rules on Robotics (2015/2103(INL)). (2018/C 252/25). URL: https://eur-lex.europa.eu/legalcontent/EN/TXT/?uri=CELEX%3A52017IP0051.
Марценко Н. Правовий режим штучного інтелекту в цивільному праві. Актуальні проблеми правознавства. 2019. Вип. 4. С. 91–98. URL: http://dspace.wunu.edu.ua/bitstream/316497/38382/1/%D0%9C%D0%B0%D1%80%D1%86%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE.pdf.
Каткова Т.Г. Правосуб’єктність роботів: Вигадка чи реальність? Право і суспільство. 2017. Вип. 3, ч. 2. С. 8–9. URL: http://pravoisuspilstvo.org.ua/archive/2017/3_2017/part_2/4.pdf.